Jaar waarin het project heeft plaatsgevonden:

Aanvragende organisatie:
ContourdeTwern

Projectbeschrijving:
De Vriendschapsbank is ongeveer 10 jaar geleden gestart in wijkcentrum het Spoor. Iedere donderdagochtend van tien tot twaalf uur is er een koffie inloop. Deelnemers drinken dan koffie met elkaar en kletsen gezellig met elkaar. Vrijwilligers verwelkomen nieuwe mensen en zorgen ervoor dat ze een plekje vinden bij de andere deelnemers. Inmiddels is de Vriendschapsbank in het IBIS hotel, wijkcentrum de Heijhoef in de Reeshof en in wijkcentrum het Spoor.
Vriendschappen maken veerkrachtig. Binnen de Vriendschapsbank worden nieuwe vriendschappen gemaakt en contacten gelegd, waardoor mensen weer meer levensvreugde ervaren en actief worden. Kwetsbare bewoners hebben hiermee nieuwe vrienden gevonden. De verschillende ontmoetingen heffen hiermee een stukje van hun eenzaamheid op. Sommige bewoners hebben extra aandacht/hulp nodig bij het aangaan en onderhouden van vriendschappen. In totaal zijn er meer dan 500 mensen lid van de Vriendschapsbank en de meeste mensen nemen deel aan verschillende activiteiten, zoals wandelen, bioscoop, museum bezoek, fietsen, creatieve activiteiten etc. Uit de reacties van de deelnemers komt naar voren dat ze zich minder eenzaam voelen, meer sociale verbindingen met anderen hebben en dat deze nieuwe contacten hun welbevinden vergroten. Inzetten op het faciliteren van nieuwe vriendschappen is inzetten op een veerkrachtigere samenleving. Het belangrijke verschil dat de Vriendschapsbank maakt, is dat de drempel om contacten te maken wordt verlaagd. Doordat er vaste contactmomenten in het leven van de deelnemers zijn, ontstaat een doel, een reden om anderen te ontmoeten.
Uiteindelijk maken veel deelnemers hierdoor minder gebruik van professionele hulp. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat vriendschap mensen gelukkiger en gezonder maakt en daarmee lichamelijke en geestelijke gezondheidsproblemen voorkomt.